ЛОДА: На Львівщині будуть 4 сміттєпереробні заводи та 7 регіональних полігонів для ТПВ
Директор Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської ОДА Назарій Романчук. Фото: loda.gov.ua
У червні 2017 року Львівська ОДА, виходячи зі складної ситуації у місті, перебрала на себе функції вивезення сміття зі Львова. З того часу проблема зникла, нібито, сама собою. Насправді ж, залагодивши питання з вивезенням відходів, обласна адміністрація взялася за комплексне вирішення проблеми сміття в області. І, станом на кінець 2017 року, розроблено стратегію поводження з ТПВ до 2030 року, яка, в першу чергу, передбачає створення 7 базових регіональних полігонів та 4 сміттєпереробних заводів.
Про це в інтерв’ю ІА ZIK розповів директор Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської ОДА Назарій Романчук.
Нагадаємо, на сторінках ІА ZIK також можна прочитати думки щодо проблем сміття у Львові та шляхи їх вирішення, озвучені фахівцями з ЛМР (Вадим Ноздря) та екологами (Алла Войціховська).
Стратегія поводження з ТПВ у Львівській області до 2030 року
– Розкажіть коротко про те, як розроблялась та приймалась обласна стратегія поводження з ТПВ?
– ОДА планувала розробити програму поводження з ТПВ у Львівській області відразу після трагедії на Грибовицькому звалищі. У нас був готовий її проект, який ми мали намір виносити на розгляд облради. Але Кабінетом Міністрів затвердив національну стратегію, яка передбачає створення відповідних регіональних програм. Тому ми призупинили винесення на сесію, відкоригували наші попередні розробки і лише тоді депутати проголосували за це. І тепер у нас є обласна стратегія поводження з ТПВ до 2030 року.
– Які конкретні кроки вона передбачає?
– Наша стратегія, виходячи з всеукраїнського документу, буде охоплювати не лише побутове сміття, але й усі інші відходи: медичні, промислові, будівельні.
Планується створити на території області 7 базових регіональних полігони. Зараз їх є більше 20. Ці звалища будуть облагороджені та доведені до такого стану, коли стануть безпечними для довкілля. І, власне, вони, на майбутнє, будуть приймати відходи з суміжних районів. При кожному з них буде розміщено сміттєсортувальні лінії.
Також на території області плануємо звести 4 сміттєпереробні комплекси. Попередньо у нас відбувся конкурс і визначено трьох інвесторів, які готові вкладати в будівництво таких заводів. Четвертим буде завод, який, сподіваємось, зможе побудувати Львів.
Область буде поділена на кластери, з розрахунком на те, що буде оптимальна відстань до полігонів та заводів. Кластери будуть ділитися за кількістю сміття, яке продукує певний регіон, а також за економічно обґрунтованою відстанню до полігону, яка становить не більш як 40 км.
Крім того, стратегія передбачає розробку регіонального плану поводження з відходами. Буде створена спеціальна робоча група, яка буде цим займатися і має завершити роботу до квітня 2018 року. Це буде чітке завдання щодо того, що потрібно зробити вже цього року, скільки потрібно коштів та яких показників вдасться досягнути.
Чотири сміттєпереробні заводи
– Заводи, як відомо, будуть збудовані у Новому Роздолі, Жовківському та Дрогобицькому районах? А яка технологія переробки сміття буде використана на них?
– Ми розглядаємо, що це буде компостування, виробництво РДФ-палива та спалення за допомогою піролізу.
– Наскільки ці заводи будуть безпечними для довкілля, зокрема той, який спалюватиме сміття?
– Технологія спалювання сміття використовується у цілому світі і вона є цілком безпечною з точки зору екології. Яку б технологію не обрав інвестор, ми будемо вимагати дотримання природоохоронних вимог.
– А можна конкретніше: де який завод буде розміщений?
– Спочатку ми запропонували інвесторам 17 ділянок, вони їх опрацьовували і на сьогодні визначено три території, ще декілька поки розглядаються. Вже проводяться остаточні дослідження та готуються висновки, і у січні, гадаю, у нас буде відповідь на це питання. З того, що вже відомо – на території роздільської сірки буде завод з виробництва РДФ-палива.
– А куди будуть відправляти РДФ, адже в Україні поки ніхто не готовий його спалювати?
– Інвестор проводить переговори з Івано-Франківським цементним заводом, іншими подібними підприємствами. А також заявляє, що готовий навіть експортувати його в Польщу.
– Вже давніше ми писали про плани будівництва сміттєспалювального заводу у Червонограді. Чи йдеться про нього й у ваших розробках?
– Так – цей завод буде у Червонограді. Його планує будувати підприємство з корейськими інвестиціями. Наприкінці лютого у них відбудеться сесія, на якій мають затвердити відведення земельної ділянки.
Можу відзначити, що мер Червонограда є найбільш прогресивним керівником у сфері поводження з ТПВ. Ще відкрию секрет, що разом з ним ми плануємо впровадити пілотний проект сортування сміття на суху та вологу фракції та компостування органіки. Добутий внаслідок цього біогаз буде використовуватись для теплопостачання міста. Таким чином вдасться, до певної міри, вирішити проблему Червонограда, адже їхнє теплокомуненерго має величезну заборгованість та потребує суттєвої модернізації. У напрямку забезпечення міста енергією також працюватиме майбутній завод. Таким чином, сподіваємось, вдасться вирішити відразу дві проблеми: зі сміттям та теплопостачанням.
– У які терміни реально збудувати ці заводи?
– Всі інвестори стверджують, що на виготовлення та погодження документації їм знадобиться півроку. Після цього вони готові приступити до будівництва. Ми розраховуємо, що у січні вони визначаться з конкретними ділянками, тоді збираємо громаду, декларуємо, що плануємо зробити і передаємо їм землю.
Усіх інвесторів ми запевнили, що у цьому питанні не буде жодної корупції та бюрократії. Які б проблеми не виникали – сідаємо всі разом, викликаємо потрібних чиновників чи фахівців і вирішуємо їх.
За таких умов інвестори обіцяють завершити будівельні роботи за 2,5 роки. Тобто реально ці заводи будуть збудовані до кінця 2020 року.
Сім базових регіональних полігонів
– Ці сім базових полігонів будуть розміщені на території діючих звалищ, чи будуть будуватися нові?
– Ми не плануємо зводити нових полігонів. Для вивезення сміття будемо використовувати лише ті, які вже працюють.
– А як з діючих перенаповнених звалищ планується зробити сучасні полігони?
– Ми маємо намір облагороджувати їх та, при потребі, будувати нові карти. Також плануємо вкладати в них гроші і зробити безпечними для довкілля.
До прикладу, Червоноград вже відкрив нову карту для сміття, а ми виділили кошти на закупівлю техніки. Вже цього року за кошти резервного фонду держбюджету закуплено три бульдозери. Також вони пересипали ту карту, яку закривають, а 2018 року ще отримають кошти на рекультивацію старого звалища, яке вже декілька років не експлуатується.
Ми працюємо за принципом: якщо кудись вивозимо сміття, то пильнуємо за тим, щоби його складували за правилами. Там роблять розгортання, пересипку, при потребі, рекультивацію.
– А коли плануєте завершити реконструкцію цих базових полігонів?
– Чимало робіт з впорядкування звалищ вже розпочато. Для Великих Мостів, Буська та Брониці поблизу Дрогобича вже виділили кошти. Також передбачено фінансування з державного та обласного природоохоронних фондів і на 2018 рік. Таким чином хотілося б довести ці звалища до належного стану та долучити їх до подальшої утилізації сміття. Більше того, ми плануємо, що значна частина сміття, яке зараз вивозять на ці звалища в майбутньому може піти на переробку на ці заводи, які будуть збудовані.
Також вже виділені кошти та здійснено проплату на закупівлю трьох сортувальних ліній. У результаті, на всіх семи базових полігонах буде налагоджено сортування відходів.
Крім того, в області є приватний полігон у Золочеві. У нас з цим інвестором налагоджена добра співпраця, зараз він вкладає кошти у розбудову інфраструктури звалища та завершення карти для складування сміття. В подальшому ми цілком можемо розраховувати на плідну співпрацю з ним.
Сортування та екологічний нагляд
– Які плани щодо налагодження сортування у містах та селах області?
– Ми плануємо починати роздільний збір сміття з міст обласного значення та райцентрів. Найважливіше, встановити там контейнери для збору ПЕТ-пляшки.
– А хто буде здійснювати нагляд за дотриманням екологічних вимог на підприємствах з переробки сміття?
– В рамках стратегії, передбачено створення моніторингового центру, який контролював би організацію правильного збору та вивезення ТПВ, стан полігонів та склад викидів. З природоохоронного фонду маємо намір закупити відповідне обладнання для пересувної лабораторії, яка проводила б якісні аналізи та експертизи. Вона мала б їздити по різних об’єктах і проводити заміри. Окрім того ще й готувати пропозиції щодо покращення роботи зі збору та утилізації ТПВ.
Робота з громадами
– Як реагували громади, коли ви приїжджали до них з пропозиціями щодо звалища чи заводу?
– Коли ми починали пошук ділянок для заводу, то брали інвестора, місцеву владу і їхали у конкретний населений пункт. Там збирали громаду і починали розповідати їм про те, що там буде, як воно виглядатиме і що позитивного принесе для людей. Розповідали про робочі місця і той соціальний внесок, який буде зроблено для розвитку міста чи села.
Якщо відверто, то спочатку майже всюди люди були проти. Коли ми чіткіше визначились з найбільш придатними ділянками, то їхали туди повторно. Якщо було потрібно, то знову. І щоразу розмова ставала все більш конструктивною.
Відзначу, що з людьми можна домовлятись, але серед них є немало популістів та політично заангажованих осіб. Вони підбурюють та закликають до протестів. І нам доводиться долати їхній спротив та напрацьовувати довіру.
Таким шляхом ми пішли у випадку з тими звалищами, які приймають сміття зі Львова. За цих декілька місяців ці населені пункти отримали майже 50 млн грн. Ці кошти пішли спочатку на облаштування полігону, закупівлю техніки, а тепер підуть на покращення інфраструктури та соціальні проекти.
І досвід показав, що люди там, фактично, не мають претензій, побачивши, що влада їх не обманює, виконує свої обіцянки.
Співпраця з ЛМР
– Як на сьогодні складається співпраця з ЛМР?
– Уся функція влади Львова щодо сміття зараз полягає в тому, що працівники ЖЕКів кожного ранку моніторять стан вивезення відходів та повідомляють, якщо десь виникли проблеми. Все решту: налагодження вивезення, логістика, координація співпраці з перевізниками – виконує ЛОДА.
– Чи є якась координація зусиль у питання будівництва сміттєпереробного заводу, спочатку на території ТЕЦ-2, а тепер – на Пластовій?
– Як тоді, так і зараз місто не повідомляє нам жодної інформації.
– Які зловживання були виявлені у роботі ЛМР після того, як робота зі сміттям перейшла в руки ЛОДА?
– По-перше, це кількість сміття. Вони щодня платили за вивезення 800 тонн, хоча насправді місто продукує не більше як 600. Також відомі факти розрахунку готівкою та несанкціоноване висипання відходів, не доїжджаючи до полігонів. Ще було створено багато фіктивних фірм, через які проходили гроші, а у них інколи навіть не було угод з полігонами. Але це все компетенція правоохоронців та державних аудиторів.
Вивезення сміття зі Львова у 2018 році
– У місті зараз працюють шість фірм-перевізників ТПВ. Чи буде продовжена угода з ними, чи, можливо, слід очікувати нових домовленостей?
– Так у Львові зараз працюють шість перевізників: АВЕ, ДВ-ЕКО-світ, Грінера, Санком, САТ та ЛСКТ. Вони мають свої угоди з полігонами та перевантажувальні станції в межах міста, де з малих машин сміття перевантажують на великі. У нас до них претензій немає, а якщо і виникають якісь запитання, то ми їх оперативно вирішуємо.
Відзначу, що у перевізників угоди не з ЛОДА, а з райадміністраціями Львова та ЖЕКами. І ці угоди усюди, крім Галицького району закінчуються на початку року. Гадаю, вони без проблем будуть переукладені.
– Чи зголошуються нові фірми, які бажають вийти на ринок вивезення сміття у Львові?
– Цього року таке бажання виявляло одне київське підприємство. Але повторюсь, допоки існуючі перевізники належно виконують свої обов’язки, ми не маємо наміру когось посувати і брати нових.
Рекультивація Грибовицького звалища та гудрони
– Яка позиція ЛОДА щодо рекультивації звалища у Грибовичах та ліквідації ще однієї складної екологічної проблеми – озер з гудронами?
– Питання гудронів належить до компетенції департаменту екології, тому я не зовсім поінформований у цьому. Але знаю, що екоінспекція робила заміри та аналізи і готує висновки, відносно яких ми і будемо діяти далі.
Ми вже давно знаємо про цю проблему і мали намір її вирішувати в комплексі з рекультивацією звалища. Ще тоді, коли ЛОДА перебирала функції з вивезення ТПВ, ми також просили у ЛМР передати нам і рекультивацію звалища, включаючи і гудрони. Але тоді місто не погодилось і досі майже нічого не робить у цьому напрямку.
Записав Богдан Білан,
ІА ZIK
https://zik.ua/news/2018/01/10/loda_na_lvivshchyni_budut_4_smittiepererobni_zavody_ta_7_regionalnyh_1241353
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар